morebtn_bgfblinetwscope-invertscopepagetop_arrowblog-latestmorebtnvtickpagenextpageprevpagetophsjhshomecresthshomejhskindamasteruniv
グローバル教育

⦅ホンモノにふれる⦆
ホンモノと出会って、教育上大切なことは「学ぼうという意欲が目を覚ます」ということだと思います。学内の田畑で農作物を育て食すといった体験は、子どもたちの感性や探究心を大きく刺激します。一流の演奏家が奏でる音を聴いたり、行きたい場所を実際に訪れて地元の人と接し、文化に浸る体験は、人間としての幅を広げ、品格を育てることにつながります。大学進学でも、「実際のキャンパスを見に行く」ことで「感性が触発されて、勉強をする情熱」が持続していきます。
より多くの知識、高い学力の獲得に加えて、独自の感性や探究心、人間としての教養や品格、コミュニケーション能力など、人間性の素地を育むのがホンモノにふれる学びです。あらゆる場面を実際に体験することで、どんな場面でも堂々と振る舞い、世界に通用する人間性の土台が育っていきます。
英語学習についても同じことが言えます。赤ん坊を抱いた母親が、映画の列に並んでいる私の横を通り過ぎるときに、”Excuse me”ではなく”Excuse us.”と言いました。ホームステイをさせてもらっていた家の父親が子供を叱るときは、”You’ll be scolded.”ではな”You’ll be in big trouble.”だったのです。
ネイティブによる英検対策講座も半ばをむかえました。39名の受講生たちは緊張しながらも、いま、ホンモノに出会っているのです。⦅副校長  小林正樹⦆

⦅Interim report on the STEP test seminar by native speakers in 2018⦆

Exposure to real things
I think that the important thing in education when students meet with real things is “to give them the motivation to learn.” Experiences such as raising crops in field campus fields greatly stimulate the sensitivity and inquiry of children. Listening to the sounds played by leading musicians, visiting the places you really want to visit, contacting local people there, and experiences of being immersed in culture leads to broadening of human scope and nurturing of dignity. Even while you are preparing for college entrance exams , “going to see the actual campus” sustains “passion to study with sensitivity inspired”.
In addition to acquiring more knowledge and higher academic achievement, immersion to real things is learning that fosters the foundation of humanity such as original sensibility and inquiry mind, culture and dignity as human beings, communication skill, and so on. By actually experiencing every aspect of the scene, you’ll get to act dignifiedly on every occasion, and the foundation of humanity that can pass through to the world will grow.
The same can be said about English learning. When a mother holding a baby passed by me lined in a row of movies, she said “Excuse us.” Instead of “Excuse me”. When the host father, when I was doing a homestay, scolded his child, “You’ll be in big trouble.” Instead of “You’ll be scolded.”
Native STEP test seminar also got through the middle. Thirty-nine students are now trying to meet with real things, while they feel a little nervous.⦅vice-principal  Masaki KOBAYASHI⦆

⦅担当講師コメント⦆
■準2級

Laily先生コメント

The aim of the class is to get them ready for the Eiken tests so I am trying to do that, I think they can benefit from being able to listen to live normal English speaking speed from a native with no particular accent in their English.
As of the students they are enjoyable to work with. I think they are getting the hang of how the class is going.

■2級

Sheridan先生コメント

講座の狙いについて、英検2級を目指し4技能を強化。
読解パートもライティングも樟蔭学園の方針でネイティブ講師によりAll Englishで授業を行う。
リスニングの強化にもなり、生徒も英語で発言する機会をもつことができる。
2級は、準2級よりかなりレベルがあがるので少々テキストの内容が難しくなるが
是非チャレンジして授業を受けてもらいたい。
生徒を教えての印象に関してですが、生徒は真面目で頑張ってると思います。

DSC_0892
DSC_0887
DSC_0893
DSC_0895
DSC_0885