morebtn_bgfblinetwscope-invertscopepagetop_arrowblog-latestmorebtnvtickpagenextpageprevpagetophsjhshomecresthshomejhskindamasteruniv
校長ブログ

先日、広島県のある女子校の副校長先生が、3名の教員と共に本校に見学に来られました。その学校は中学校と高校があり、生徒数も本校とほぼ同じ、創立80年という女子校です。
その皆さんが、まず言われたことは、樟蔭生は「よく挨拶をする礼儀正しい生徒ですね」ということです。このことは本校に来られた多くの方が言われることで、本校教員の目指すことでもあり、大変嬉しく思います。

本校が外部の人たちからどのように思われているか、樟蔭の特徴はどのように映っているのかということは大変気になるところです。
在校生や保護者の方へのアンケートでも、樟蔭の印象・魅力について問いかけをする項目がありますが、例年同じような結果が得られます。
回答で常に上位に来るのが、学校の場所が駅から近く通学し易いということや、校風や伝統が気に入っているということです。これは本校の大きな魅力ですが、私としては教育内容に関わるものが、やはり気になります。

それ以外で回答が多数であったものを挙げると、多くのコースが設定されていることや、全国レベルのクラブが多くあること、高校や女子大への内部進学制度が充実していること、面倒見が良いことなどです。この中で私が最も注目したいことは、面倒見が良いということです。
実は、様々な塾に樟蔭の印象を聞く機会があったのですが、多かったのが表現系クラブの活躍と面倒が良い学校ということでした。

面倒見が良いということは、一人一人の生徒をしっかりと見ているということです。これは本校の教員の姿勢として、最も大切にしていることであり、それを評価して頂いているということは大変嬉しいことです。

中学校へ入学してきた時は、自分のことが精一杯で周りを見る余裕などないでしょう。その生徒が友人や先輩との関わりの中で、次第に周りが見えて来て、思いやりの気持ちが少しずつ養われてきます。そのような成長の過程も教員がしっかりと見守っています。
やがて高校生となり、それぞれの進路を見据え、その実現に向かって努力していく時も担任を始め、進路指導部の教員や教科担当、クラブの顧問が寄って集ってサポートしていきます。

このように考えると、一人の生徒が入学して卒業するまでには、大変多くの教員が見守り支えていることになります。それをしっかりと意識して、これからも「面倒見の良い学校」として、教員が力を合わせて頑張っていきたいと思います。

校 長  楠野 宣孝

【English version】”The Characteristics of Shoin”

The other day, the vice principal of a girls’ school in Hiroshima visited our school with three other teachers. That particular school with the history of 80 years has a junior high school and a high school, and the number of students is almost the same as our school. Their first impression of Shoin was that the students make very polite greetings. This is what most people who come to our school say and it is also what teachers want to teach our students. Needless to say, I was very happy to hear this.

It is my great concern to understand how our school looks to outsiders and what the special characteristics of our school are. Although there is an item asking about the impression/attractions of Shoin in the questionnaire filled in by students and parents, we tend to get similar results every year.

What is always highlighted in these answers is that the school is very close to the station and it is easy to commute to and their preference for the school style and tradition comes next. This is a great attraction of our school, and I am always curious about things education related.

Aside from these, other common favorable and affirmative responses included are that Shoin provides a variety of courses, that there are many club activities that participate at the national level, that there are good internal schooling systems to the high school and women’s college, and that Shoin’s teachers are so caring. What I want to emphasize most of all is that the teachers at Shoin are so service-minded. In fact, I had the opportunity to hear the impressions of some teachers from cram schools. Most of them admired the fact that the athletic clubs at Shoin are so active, for example, the dance club, the cheerleading club, the rhythmic gymnastics club, and that the teachers are very helpful to each student.

In terms of attitude, this is the most important thing that I expect from our teachers, and I feel so happy to have had this attitude evaluated.

Soon after entering the junior high school, new students may have difficulty initially understanding and adjusting to their new environment. However, these students soon become comfortable with their new surroundings as their relationships with their peers and senior students grow, and their caring attitudes are gradually fostered. Our teachers are closely watching and following each student along this path of growth. Eventually, as a high school student, when one starts to search for their future goals and strives to achieve them, homeroom teachers, teachers in charge of career planning, and club advisors are there to support, guide, and advise.

In this way, from the time a student enters Shoin until the time she graduates, a great many teachers will be watching and supporting. I will be very proud of their eagerness, and from now on, I would like us to join forces to ensure all of our students lead a happier and more fruitful school life.

Principal Nobutaka Kusuno