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校長ブログ

 7月16日午前10時30分に、台湾の姉妹校である曙光女子高級中学とのスカイプを用いた交流を行いました。環境問題をテーマに、それぞれの国の現状と問題点、その解決に向けての取り組みについて、合わせて7つのグループがプレゼンテーションをしました。

 スカイプを用いた交流は昨年度からですが、今年度の交流は内容も英語力もスカイプ技術も、すべて進歩していました。これは昨年に、台湾・ハワイ・ニュージーランドとのスカイプ交流をそれぞれ行い体験した成果です。曙光の生徒たちも確実に成長していました。

 今年度の発表は、樟蔭が4グループと曙光が3グループで、環境問題の中からそれぞれがテーマを選び、パワーポイントを使いながら英語でしました。各グループの発表の後には内容についての質疑応答がありました。当然英語です。

 樟蔭の内容は、森林破壊、食品ロス、自然災害、プラスティック廃棄物についての4項目です。曙光は、大気汚染、オゾン層破壊、デング熱ウィルス感染について発表しました。それぞれ短い時間でのプレゼンテーションだったので、かなり大雑把な説明になりましたが、主張は伝わったと思います。

 このような体験を繰り返すことによって、テーマに応じて自分でいろいろと調べ、考え、自分の意見をまとめ上げ、聞いている人が分かるように発表することが出来るようになります。当然、パワーポイントを使って資料を作り、最後に英語で表現することも必要ですので、大変多くの学習が出来ることになります。

 生徒たちは英語で質問を受け、考え、英語で返すことがまだまだ苦手です。特に自分で考えたことを英語にして口に出すことには、かなり時間が掛かります。しかも大勢の人が聞いているのですから、考えた英文を口に出す勇気も要ります。これからは、このような英語によるやり取りが少しでもできるように、練習あるのみです。

 実は今回のスカイプ交流は、ニュージーランドの連携校を交えた3校で行いたかったのですが、実施の条件が合わず、台湾との2校で行うことになりました。次回は条件を整え、3校で共通課題について発表と質疑応答、意見交換など、すなわち3校によるスカイプ会議を行う予定です。さらに大きな体験ができることと思います。

校 長  楠野 宣孝

【English version】”Online Interaction with a Sister School in Taiwan”

From 10:30 to 12:00 on the morning of July 16th, we had an online exchange with a sister school in Taiwan, Shu-Guang Girls’ Senior High School. On the theme of environmental issues, a total of seven groups gave presentations on the current situations and problems of each country, and the efforts to solve them.

These exchanges between students through Skype started in July last year, and it seems to me that the contents of their presentations, as well as their English ability, has made considerable progress. I think this is because we experienced online exchanges with the sister schools in Taiwan, Hawaii and New Zealand previously. The students at Shu-Guang Girls’ Senior High School have also progressed in these areas.

In this year’s meeting, there were four groups of presenters from Shoin High School and three groups from Shu-Guang Girls’ Senior High School. Each group had chosen a theme from a list of environmental issues, and all the presentation were carried out all in English using PowerPoint. After each group completed their presentation, there was a short question-and-answer session in English about the content.

The environmental themes presented by the Shoin teams included deforestation, food waste, natural disasters, and microplastic waste. The students of Shu-Guang Girls’ Senior High School expressed their views about air pollution, ozone depletion, and dengue fever virus infection. Each was a brief presentation, so it was a pretty basic explanation, but I think they successfully made themselves understood.

By repeating this kind of experience, students will learn to study on their own, think in creative ways, organize their own opinions, and make presentations so that the audience can understand what they want to convey. Of course, in order to make the materials, they need to use PowerPoint and learn a lot of English expressions, which means they will have to do a great deal of positive learning.

In general, students are not good at asking questions in English, thinking on their feet in English, or answering questions in English. It will take quite a while for them to talk frankly and fluently about what they think, especially in English. Moreover, in front of a large audience, students also need the courage to speak out. Only through constant practice will it be possible to have this kind of smooth exchange in English.

For the next event of this kind, we are planning to have three-nation-online-exchange including another sister school of ours in New Zealand. When we deliver presentations, and ask and answer questions to one another, I think it will be a good opportunity for the students in these three countries to broaden their horizons.

Principal Nobutaka Kusuno