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校長ブログ

 樟蔭中学校の花育プロジェクト「樟蔭フラワーガーデン」の取り組みが始まりました。当初の計画では今年度の始めにスタートしたかったのですが、新型コロナウィルスの関係で後期からの取り組みとなりました。その第1回として9月17日(木)午後4時から約40名の中学生が、庭園緑化の専門家の指導のもと、庭園の除草に約1時間汗を流しました。

 農林水産省のHPによると、「花育」とは花や緑に親しみ・育てる機会を通して、子どもたちにやさしさや美しさを感じる気持ちを育む活動です。この「花育」を樟蔭中学校において実践し、学校の目標の一つである「豊かな情操の育成」に資することを目的としています。さらに、この活動を通して、健全な環境づくりの学習にも取り組めたらと思っています。

 フラワーガーデンを3つの区画に分け、各学年の担当の庭園として、第2回「土づくり」から第6回「花がら摘み」までの作業をします。全員の中学生が関わることができるように工夫をしながら、全員で「花育」を体験していきます。今回は全てのスタートとして、中学校の各担任の先生も大活躍をしました。これからは生徒主体で進めていきたいと思います。

この取り組みは1年間を前期と後期に分け2度の開花を目指しますが、花の種類はすべて異なります。結局6種類の花が開花することになりますが、開花する時期を考えて種類を選んでいただきました。年間の計画では、中学1年はマリーゴールドとスイセン、2年はアネモネとコスモス、3年はダリアとフリージアの予定です。

 今回の除草もそうですが、土づくり、植え付け、除草・霜除、追肥・花がら摘み、水やりなど、開花を目指してコツコツと丁寧に行う必要があります。おそらく生徒にとっては初めてのことばかりでしょうが、それぞれの作業にはそれぞれの意味・理由があります。そのことを学ぶこともこの「花育」の目的の一つです。

 開花した花をどうするかについては、生徒たちの思いを聞きながら決めたいと思っていますが、とにかく今は、無事に花が開くことを願って、開花した景色を想像しながら、生徒たちに頑張ってもらいます。生徒たちは入学後、卒業するまで6種類の花を育てることになります。この取り組みが新しい樟蔭の伝統となるまでみんなで頑張っていきます。

校 長  楠野 宣孝

【English version】”Shoin Flower Garden”

The Shoin Flower Garden, a project that will be run by the junior high school, has started. The original plan had the start date commencing from the beginning of this school year, but due to the coronavirus infection, it has had to be postponed until the second half of 2020. During the first session of the project, about 40 junior high school students toiled away for about an hour, weeding the garden under the guidance of an expert from 4:00pm on Thursday, September 17th.
According to the Ministry of Agriculture, Forestry, and Fisheries website, flower-growing education is an activity that can help foster a child’s appreciation of kindness and beauty as they familiarize themselves with how to grow flowers and other plants. The purpose of introducing flower-growing education is to facilitate the cultivation of rich emotions, one of the goals we have set here at Shoin Academy. Furthermore, through this type of activity, I would like the students to learn more about healthy environments.
The flower garden at Shoin is divided into 3 sections, with each grade in charge of an allotted portion of the space. The students will be involved in many tasks in the garden, ranging from soil preparation through to flower picking, and will work together to ensure everyone is diligently involved in the project. To begin with, the teachers in charge of each junior high school class took the initiative. From here on in however, I would like this activity to become more student focused and student run.
This project divides a single academic year into two parts, with a goal of getting two blooms per year. In the end, 6 kinds of flowers will be grown. We asked a gardening expert to choose which flowers that should be grown based on when we hope that they will bloom. The annual plan is that marigolds and daffodils are going to be grown by the first-year students, anemones and cosmos by the second-year students, and dahlia and freesia by the third-year students.
As with the initial preparation of the new garden, it is necessary to take careful and steady care going forward, for example, with soil preparation, planting, weeding, frost prevention, fertilizing, flower picking, and watering. This will most likely be the first time for these students to engage in such tasks, and each task has its own special meaning and reason.
Learning how to do such things is one of the main aims of this flower-growing education project. I would like to decide what to do with the flowers that bloom after listening to the students’ opinions, but for now, I simply hope that the flowers open beautifully and that the students are able to happily continue taking care of them.
The students will grow six kinds of flowers, starting from after they enroll until they graduate three years later. We want to work hard at this project until it becomes an established tradition within Shoin Academy.

Principal Nobutaka Kusuno