FOLLOW US

樟蔭BLOG

ブログ

2024.10.31

1万回の失敗?

校長ブログ

1万回の失敗?」

大学入試は時代や社会の要請を受けて変化しています。最近増えてきているのが、総合型選抜です。以前はAO入試とも呼ばれ、各大学が求めている学生を選抜するものです。AIやインターネットの発達に伴い、知識やその記憶については、もはや人はAIには勝てないといっても過言ではないでしょう。そのため、以前の入試のように知識の量や記憶の正確さを測る入試ではなく、「この大学で何の研究がしたいか。そのため、君はどういったことをしてきたのか」といったことを問われるようになったということです。

それでは総合型選抜に対応するにはどのような準備をすればいいのでしょうか。一言でいえば、「何をしたいか」を常に考えておくことです。しかし、中高生はまだまだ経験が少なく、自分が何をしたいか、何に向いているか、わからない人も多いと思います。その訓練になる一つの方法が「探究学習」だと考えます。調べ学習と混同されることもありますが、調べ学習は先生が課題を与え、その正解に辿り着くために生徒がいろいろなことを調べます。探究学習は、生徒自身が課題を立て、その解決のために自分は何ができるかについて、他者との対話や協働により考えを深めていくものです。探究学習には決まった正解はなく、一人一人がどのように考えるかを鍛えていくことができます。

白熱灯を発明したと言われるエジソンは、ロウソクの明かりが普通だったころに、もっと明るく周りを照らすものを作るため研究をしました。特に電気を通すことで光を発するフィラメントと言われる部品にどんな材料がよいか、様々な材料を使って非常に多くの実験をしたと言われています。その結果、京都の八幡にある真竹という竹を使って長寿命のフィラメントを作ったという話はご存じの方も多いと思います。その発表をしたとき、新聞記者から「1万回も失敗したのではありませんか?」と言われましたが、「私は失敗したことは一度もない。1万とおりのうまくいかない方法がわかっただけだ」と答えたという話が伝わっています。すなわち、失敗というものはなく、やり遂げるためにとるべきではない方法を見つけた、そのことがやり遂げることにつながったということだと思います。

本校では、総合進学コースで高校2年生から週3時間の「総合的な学習の時間」を活用し、探究学習に取り組んでいます。2年生は、まず自分の好きなこと、興味のあることについて、約半年間探究を行います。先生による技術的なアドバイスはありますが、基本的に何を研究しなさいということは言いません。ルールは探究したことをみんなの前で発表するということだけです。最初生徒は戸惑いますが、友達と話したり、周りの生徒のしていることを見て、何かしらの発表用スライドを作ります。この段階でも結構面白い発表をする生徒もいます。発表後、講評を受けたのちに、次の探究に移ります。これまでの続きを探究する生徒、全く違うテーマに取り組む生徒。そして、高校3年生では、自分の進路に関連するテーマの探究へと深めていきます。この過程で大切なことは、先生が指導しすぎないことだと考えています。どんなテーマをどのように考えるか、自分で試行錯誤して、自分なりの答えを見つけること、これが大切です。うまくいかない方法をたくさん見つけ、次の方法にチャレンジすることにより、自ら考える力が伸びていきます。そしてその過程で得た様々な経験や成果が、総合型選抜の面接や小論文などの中で発揮できるのです。そしてそのことが、本校の総合型選抜の合格率80%越えにつながっていると考えます。

 

 

Fail 10,000 times?

 

These days, university entrance examinations are changing with the times, with comprehensive courses becoming more popular. Previously, entrance examinations were known as AO, in which universities selected the students they wanted. With the development of the internet and AI, it would not be an exaggeration to say that humans cannot compete with such technology in terms of knowledge and memory capacity. As a result, universities today are no long testing the amount of knowledge students have or the accuracy of their memories, but instead asking, “What type of research would you like to do at this university?” and, “What have you achieved up to now?”

In that case, how should students today prepare for such comprehensive courses? In brief, they should constantly think about what they want to do. However, with their lack of experience, junior high students may not yet know what they want to do or what they’re cut out for in the future. One good remedy for this is “research learning.” This may be confused with “investigating” which is where the teacher sets the problem and the students do their own investigation to reach the solution. In “research learning” students set their own problems and reach the solution after consulting and co-operating with others to deepen their understanding of the problem at hand. In “research learning” there isn’t one correct answer, and students can hone their abilities to co-operate and think.

In times when candles were the common form of lighting, Edison carried out research into how to create more light which led to the invention of the incandescent lamp. It is said he performed multiple experiments to determine the best material to use as the filament, the part of the lamp which emits light by having electricity passed through it. Many people will know the story of the long-lasting filament made of bamboo in Kyoto’s Hachiman. At that time, newspaper reporters asked, “Didn’t you fail 10,000 times before you completed it?” to which the creator replied, “No, I just learned 10,000 ways in which not to do it.” In other words, there’s no such thing as failure. There’s only discovering the different paths you shouldn’t take in order to achieve your goal.

At Shoin, high school students from the second grade in the comprehensive study course perform “research learning” for three hours a week. First of all, students carry out research into a topic they like or are interested in for around six months. The teacher gives technical advice where necessary, but basically the students are in control of what they research. The one rule is that students have to deliver a presentation to their classmates about what they’ve researched. 

At first students are often confused, but after talking with each other and seeing what their classmates are doing, they begin to form a plan along with slides for their presentation. Some students deliver surprisingly interesting presentations. After the presentations, students are evaluated, and then move on to the next topic of research. Some students continue with similar themes while others begin completely different ones. And in the third grade, students delve deeper into researching their future paths.

The most important thing in this process is that the teacher does not guide the students too much, and the students learn through trial and error how to think and reach their own solutions. Through learning which routes not to take, and endeavoring to take the next step, students can develop experience and the ability to think; something they can make use of in a university entrance interview or writing a graduation thesis. I think that’s why the pass rate is over 80% in Shoin’s comprehensive study course.