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樟蔭BLOG

ブログ

2024.05.31

雪が溶けると〇〇になる

校長ブログ

もうすぐ六月、水無月とも言います。梅雨でじめじめするくらいなのに、水が無い月とは、と思いますが、“水の月”という意味の、“水な月”の「な」に「無」という字をあてたということだそうです。

ところで、「雪が溶けると〇〇になる」 〇〇には何が入ると思いますか?

「水」と答えた人は、理系の脳の持ち主だそうです。文系の発想は、「春」や「緑」だそうです。「川」になるといった歌もありました。あなたは、どんな言葉を入れましたか?

今、リケジョ(理系の女性)を増やそうという取り組みが行われています。大学では、理・工・農学部などで「女子枠」を設けたり、授業料の免除を行う制度を設けたりしています。京都大学は2026年度入学者選抜から、理学部と工学部において、女性募集枠を新設するそうです。また、大阪大学も2026年度入学者選抜から、基礎工学部において学校推薦型選抜に「女性枠」を新設、さらに神戸大学は2025年4月にシステム情報学部(仮称)を新設して、「特別選抜(総合型選抜・学校推薦型選抜 女子枠)」を実施、和歌山大学では2025年度入学者選抜から、システム工学部に女子を対象とした「学校推薦型選抜(女子枠)」を実施するとしています。国立だけでなく、多くの私立大学でも同様の動きがあります。本校の指定校枠(2022年度時点)でも、立命館大学や近畿大学、龍谷大学など難関私立大学を含めて、20名以上の理系の指定校推薦枠をいただいています。

これらの動きの背景にあるのは、研究者が男性に偏っている日本の学術界や産業界の危機感だそうです。理学・工学・農学系の女性研究者の割合は1~2割ほどで、世界の中で非常に低く、このことが研究の発想が広がらないことにつながっていると考えています。また、産業界でも男性だけのチームより、男女両方いるチームのほうが特許の経済価値が1.54倍高い(日本政策投資銀行の分析 2018年 三菱総合研究所「知財分析支援サービス」に基づく)といった研究もあり、女性の豊かな発想が社会や企業で求められています。

こういった状況を踏まえ、本校では2025年度入試から、「国際教養コース」の名称を「国際文理コース」と改称しました。プログラミングなどを加えた、このコースのカリキュラムが、文系だけでなく、理系にも十分対応したものであることを明確にし、校内においても理系推進に取り組むためです。あわせて、⾼等学校DX加速化推進事業(DXハイスクール)にも採択され、DXハイスクールとして支援を受けることとなりました。ICT教育環境の整備や教育内容の深化などに加えて、地域のために希望する小・中学生が無料でプログラミング等を学べる講座などにも取り組むことを検討しています。詳細がまとまりましたらHP等で発信いたしますので、プログラミングなどに興味のある女子はどんどん参加してください。

樟蔭中学校高等学校 校長 小嶋信男

“Principal’s Blog: May 31, 2024 – ‘When the Snow Melts, It Becomes…’

It will soon be June, a month also known in Japan by the old name minazuki. Despite the dampness that accompanies the rainy season, it is puzzling that June is thought of as “a month without water.” It seems as if that the “無” in minazuki has been replaced with the character “な”, changing the meaning to “a month with water”.

Continuing the same theme, which word do you think best fills the blank in “When the snow melts, it becomes _________?” If your answer is “water,” you likely have a scientific mind. An arts-oriented mindset would suggest something like “spring” or “greenery.” In fact, there’s even a song that states that it becomes a “river.” Which word did you think of?

Currently, there are widespread efforts to increase the number of women in STEM (science, technology, engineering, and mathematics) fields. In fact, many universities are establishing special admission slots for women in departments like science, engineering, and agriculture and even offering tuition waivers. For example, Kyoto University will introduce a female quota in its science and engineering faculties starting with its 2026 admissions. Osaka University will set up a female quota in its School of Engineering Science for 2026 admissions, and likewise Kobe University will establish a new School of System Information (tentative name) in April 2025, again implementing special admission quotas for female students. Another is Wakayama University, which will introduce a similar quota for its School of Systems Engineering from 2025. This trend is not limited to national universities; many private universities are also following suit. In fact, Shoin has been allocated over 20 places for science and math majors at high level private universities like Ritsumeikan University, Kinki University, and Ryukoku University.

The background to these movements is a sense of crisis in Japan’s academic and industrial sectors, which are dominated by men. Only about 10-20% of researchers in the fields of science, engineering, and agriculture are women, one of the lowest percentages in the world. This lack of diversity is believed to hinder the scope of research ideas generated in these fields. Moreover, studies have shown that teams with both men and women produce patents with more than 1.5 times higher economic value than those of male-only teams (according to a 2018 analysis by the Development Bank of Japan and Mitsubishi Research Institute, Inc.). More than ever, society and companies are seeking the rich perspectives and ideas that women in Japan have to offer.

In response to these circumstances, starting from 2025 our school has renamed the “International Liberal Arts Course” to the “International Science and Humanities Course”. The new curriculum, which includes programming, is designed to cater to both humanities and science students, marking our commitment to promoting science education at Shoin. Additionally, our school has been selected to participate in the High School DX Acceleration Promotion Project and will receive support as a DX High School. In addition to enhancing the ICT education environment and deepening the range of educational content at Shoin, we are planning to offer free programming classes for elementary and junior high school students in the region. We are planning to announce details of this program on our website once finalized and would like to encourage any students interested in programming to join us in these lessons at Shoin.

Shoin Junior and Senior High School Principal

Nobuo Kojima