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やりぬく力
生きていく中でいろいろな困難があります。中学校時代、高校時代にも、それぞれの困難があり、生徒たちはそれを乗り越えていかなければなりません。しかし、乗り越えることができる生徒もいれば、なかなか乗り越えることができない生徒もいます。困難を乗り越えるために育てるべき資質とはどのようなものでしょうか。
ペンシルバニア大学のアンジェラ・リー・ダックワース教授は、シカゴの学校で退学する生徒ときちんと卒業する生徒について調査したところ、次のようなことが分かったとしています。それは、GRIT(グリット)、すなわち、Guts(ガッツ:困難なことに立ち向かう闘志)、Resilience(レジリエンス:あきらめずに続ける粘り強さ)、Initiative(イニシアティブ:自ら目標を定めて取り組む主体性)、Tenacity(テナシティ:やり遂げる執念)といった資質がある生徒は、きちんと卒業する確率が高いというものでした。
また、文部科学省は「生きる力」を身につけるための3つの柱に「知識及び技能」「思考力、判断力、表現力等」「学びに向かう力、人間性等」を挙げています。さらに、21世紀の知識基盤社会で求められる能力(21世紀型スキル)として、批判的思考力、問題解決力、コミュニケーション力、企画力、コラボレーション力、情報リテラシー、ICT活用力等が挙げられており、次の社会を支える若者が習得すべきスキルとして提唱されています。
GRITの資質や「知識及び技能」「思考力、判断力、表現力等」「学びに向かう力、人間性等」、批判的思考力、問題解決力、コミュニケーション力、企画力、コラボレーション力、情報リテラシー、ICT活用力等のうち、知識や技能については、学力テスト、模擬テストや資格試験などにより一定の可視化(数値化)がなされてきました。一方、それ以外の能力は、非認知能力とも言われ、経験的・感覚的にしか把握できないとされてきました。そのため、ポートフォリオといった様式に記録し、その変化によって成長度合い等を把握することとなっています。
最近になり、これら非認知能力を可視化(数値化)するシステムが開発され、大学や中学校、高等学校でも取り入れられ始めています。本校も、今年度2学期から試行的に実施し、総合的な探究の時間や学校行事などで培われるこれら非認知能力について、コンピュータを使用し、取り組みやすいアンケート形式での実施により、各生徒が自分の特性を把握するとともに、学校教育の推進にも活用することとしました。これにより、例えば、大学の推薦入試などで自分の長所を自信をもって説明したり、また、その長所を生かした学部・学科選びに活用したりすることができると考えています。実施の結果等については、後日ご報告させていただきます。
樟蔭中学校高等学校 校長 小嶋信男
The Power to Persevere
It is a certainty that one will face a variety of difficulties throughout life, with many of these coming and needing to be overcome during one’s junior and senior high school years. However, while some students are able to overcome these, others struggle. What qualities do we need to cultivate in our students to help them navigate such difficulties?
Professor Angela Lee Duckworth of the University of Pennsylvania conducted research into groups of students who dropped out of schools in Chicago and groups who successfully graduated. Her study found that students who displayed a strong sense of ‘GRIT’, that is, guts (the fighting spirit to face difficulties), resilience (the ability to continue without giving up), initiative (being able to set one’s own goals and work towards them), and tenacity (the determination to see things through) were more likely to graduate successfully.
Similarly, Japan’s Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology has also listed knowledge and skills, the ability to think, judge, express, etc., and the ability to learn, humanity, etc. as the three pillars for acquiring life skills.
Furthermore, additional abilities necessary for living in our knowledge-based society (21st century skills) include critical thinking, problem-solving, communication, planning, collaboration, information literacy, and ICT utilization. These are the skills that young people need to acquire in order to support the next generation of society.
The qualities, knowledge, and skills encompassed in GRIT have been quantified to a certain extent through academic tests, practice tests, and qualification exams. On the other hand, other skills, known as non-cognitive abilities, are considered to be acquired experientially and intuitively. For this reason, these are recorded in a format such as a portfolio, and the degree of growth is measured based on changes and additions to one’s portfolio.
Recently, a system for visualizing (quantifying) these non-cognitive abilities has been developed and is beginning to be adopted by junior high schools, high schools, and universities. From the second semester of this year, our school will also be running computer-based trials to conduct an easy-to-understand questionnaire-style test on non-cognitive skills cultivated during comprehensive inquiry time and school events. This will allow each student to understand their own characteristics and to use the results to further their education. We also believe that this will enable students to confidently display their strengths in university entrance exams, for example, and to use the results to choose a faculty or department that makes the most of those strengths. We will report on the results of these tests at a later date.
Shoin Junior and Senior High School Principal
Nobuo Kojima