morebtn_bgfblinetwscope-invertscopepagetop_arrowblog-latestmorebtnvtickpagenextpageprevpagetophsjhshomecresthshomejhskindamasteruniv
校長ブログ

 樟蔭中学・高等学校はこれまでにも、様々な形でグローバル化に取り組んできました。本学園にある英語教育センターのネイティブ・スピーカーによる授業や昼休み・放課後の交流、ニュージーランドの女子校における短期留学、様々な外国からの留学生の受け入れ、台湾の女子校との交流、学校外の団体主催の短期留学への参加、大阪府教育委員会が始めた土曜英語講座「アドバンスト・クラス」への積極的な参加等々。

 4年前には全クラスに設置した電子黒板を利用した英語授業がスタート。昨年度からは姉妹校提携をした台湾の女子校への訪問や、スカイプを利用した授業も始まりました。また来年度にはハワイやニュージーランドの女子校への訪問や中長期の留学を計画しています。このように、様々な形で外国の人たちとの交流を目的とした取り組みを進めています。

 本校の生徒たちに英語学習の面白さ・楽しさを聞くと、「自分の英語が外国の人に通じた」ことを挙げます。その通りであると思います。3年前から本校の中学1年を視察に来られるJICAの方々に、中学1年生たちが一生懸命に話しかけている様子を見ると、英語を使う機会を用意してあげることがいかに大切かを強く感じます。

 この4月に入学して来る中学1年生には、これまでの選抜特進コースをリニューアルした「国際教養コース」(グローバルスタディコース)を用意しました。これまでの英語の授業に加え、総合的な学習の時間を「GSレッスン」と称し、英語を中心としたグローバルな学習を展開していきます。今から楽しみです。今後、この取り組みを中学全体、高校にまで拡大していきたいと思っています。

校 長  楠野 宣孝

【English version】
English Learning at Shoin

Both Shoin junior high and high school have been working on globalization in various ways. We provide several opportunities for students to be exposed to practical English;participation in the short-term overseas study at a girls school in New Zealand, acceptance of international students from various foreign countries, mutual exchanges with a girls’ school in Taiwan, a short-period of study abroad carried out by organizations outside the school. In addition on Saturdays a lot of students readily participate in the “advanced classes” promoted by Osaka Board of Education. Furthermore they can enjoy classes by native speakers at the English education center in our school, and pleasant exchanges with them at lunch break and after school  
Four years ago, English lessons started using an electronic blackboard installed in all classrooms. Last year, we started to pay mutual visits to a girls’ school in Taiwan that has made sister school tie-ups. We have also started to utilize skype in everyday lessons.
In the next school year Shoin is planing to send students to a girls’ school in Hawaii and New Zealand and to provide a lot of opportunities to study abroad in the short and long term. In this way, we are pursuing initiatives aimed at having exchanges with foreign people in various forms.
When I asked some of the students at our school about the pleasure and enjoyment of English learning, they replied they felt happiest when they were successful in making themselves understood in English. I think this is true. Looking at first graders trying hard to speak to people on JICA programs who have visited us for these three years, I realize anew how important it is to create opportunities to use English.
For the newcomers at junior high who will start their school life this April, we have prepared the “International Education Course” (Global Study Course) which used to be called “the advanced course.” In addition to present English lessons, we will refer to comprehensive learning class as “GS lesson” and will develop global learning centering on the English language. I’m looking forward to this approach myself. In future, I would like to expand this approach to the entire junior high school and high school.

Principal Nobutaka Kusuno