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校長ブログ

「宿泊行事」

 5月21日から4泊5日で高校2年生が北海道へ、翌22日から3泊4日で中学3年生が東京方面へ、それぞれの修学旅行を実施しました。自分自身の経験からも、修学旅行の思い出というのはいつまでも残ります。今回の旅行も、沢山の楽しい思い出ができたことでしょう。

 府立高校と府教育委員会の経験しかない私は、39年間の教員生活の中で初めて中学の修学旅行に同行しました。小学校を卒業して2年が経ち、中学生として成長した姿を見ることを楽しみにしていました。

 旅行のスタート時は、正直言ってそのはしゃぎ様にびっくりしました。成長、特に精神的な成長度に差があり、バラバラ感を強く感じました。学校ではそのような雰囲気は殆ど感じなかったのですが、学年単独で学校外に宿泊を伴った旅行ということで、はっきりと出てきたということでしょう。

 それが2日目になり、3日目になってくると変わってきました。一言で言うと、一体感が感じられるようになってきました。高校生の宿泊行事ではあまり感じられなかったものが、心身ともに最も成長する中学時代では目に見えて感じてくるということでしょうか。

 その一つは、集団の中の自分というものを意識し始めたこと。それに伴って、自分はどうあるべきかということが気になってきたということがあるのでしょう。少しずつ我慢することを覚え、少しずつ周りの人のことを考えるようになってきました。

 修学旅行は友だちと楽しい思い出を作ることも目的ですが、仲間と集団行動をしていく中で、所謂社会性を身に付けるためには絶好の機会とも言えます。そのような意味でも、今回の中学3年生の修学旅行は大変実りの多い宿泊行事となりました。これからも、このような体験を大切にしていきたいと思います。

校 長  楠野 宣孝

【English version】”School excursions”

On May 21st, the second graders at high school went to Hokkaido on a school trip for five days and four nights. On the next day, May 22nd, the 3rd graders at junior high set off on a school trip to Tokyo to spend three nights and four days all together. Even from my own experiences, memories of school trips remain forever. I hope the students have made a lot of special, unforgettable memories from the trip this time.
Since I have only worked at several Osaka prefectural high schools and at the Osaka Board of Education, in my 39 years of teaching life this is the first time for me to go with junior high school students on their school excursion. I was looking forward to seeing how they had grown as junior high school students two years after they graduated from elementary school.
At the start of the trip, to be honest, I was a little bit surprised to see them in such high spirits. Among the students, there seemed to be great differences in growth, especially mental growth. At school I rarely notice such differences, but they clearly appeared when the students stayed several nights away from the school campus.
However, their attitudes began to change on the second and third day. To put it briefly, I felt they were getting to have a sense of unity. It seems that what I could not find on a school excursion of high school students came to be visible among junior high students, because they grow so fast both mentally and physically.
One such thing is that students began to be conscious of themselves in the group. Along with that, I think that they started to realize their role in the group. Each student learned to endure little by little and gradually began thinking about people around them.
The purpose of going on a school excursion is not only to make fun memories with friends, but it is also a great opportunity to acquire and develop social skills through acting in a group. This school trip was a very successful event and I would like to cherish such experiences from now on.

Principal Nobutaka Kusuno