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校長ブログ

樟蔭中高では生徒や保護者に対して様々なアンケートを実施して、学校における学習や生活のほか、家庭における状況などについての実態や課題を把握しています。
夏休みの直前に全生徒対象のアンケート「H30生活実態調査」を実施しましたが、その集計結果が出ました。このアンケートは、生徒の家庭や学校における生活状況や学習に関する興味・関心や取り組みの実態を様々な面から調査するもので、かなり細かな設問となっています。

集計結果を経年で比較すると、生徒の成長の度合いや課題がよく分かります。多くの項目については、変化はほとんどありません。例えば「校内でよく挨拶をする」という項目に対する肯定的な回答は例年9割程度とかなり高いのですが、これは学校全体の雰囲気がそのようになっているので、経年変化は殆ど無いと思われます。そのような項目には他に「時間や服装など、学校のルールはよく守っている」「校内にいろんなことを話せる友人がいる」などがありますがこれも同様です。

一方、経年変化が大きいものもあります。そこからは学年やクラスの雰囲気が伺われます。例えば「他の人と協力して、いろんなことをすることができる」という項目の回答は結構変化があります。そこのところを詳しく調べると、学年やクラスに積極的でリーダー的な生徒の存在の有無が大きいようです。全体的に大人しい生徒が多い学校であるために、そのような傾向が出てくると思われます。

家庭での生徒の様子も伝わってきます。これについては、「朝食はほとんど毎日食べている」「家の人とはよく話をする」などのように、肯定的な回答が例年9割程度で変化がほとんどない項目が多い状況です。一方で、「家で手伝いをよくしている」という項目については、年々増加しています。なぜこのような傾向があるのかはよく分かりませんが、4年前に比べて中高ともに10ポイントも増加しています。理由は不明ですが、大変喜ばしいことです。

私が最も注目しているのが、「全体的に学校生活に満足している」という満足度の値です。これについては、高校生は微増、数ポイントずつ上昇しています。これに対して中学生は4年前に比べて10ポイント近く増加しています。この理由については、学校の進むべき方向の大きなヒントが潜んでいると思われます。これから、もう一歩掘り下げた追加アンケートなどにより探っていきたいと思っています。

校 長  楠野 宣孝

【English version】”Various kinds of questionnaires”

In Shoin junior and senior high school, various questionnaires are given to students and their parents to gauge the present situations and problems at home as well as learning and life at school.
Immediately before the summer vacation, we conducted a questionnaire “H30 survey of current life situation” for all the students, and its results have come out. This questionnaire contains several detailed questions and is intended to know how our students spend their time and how long they study at home from various aspects.

By comparing aggregated results over the years, you can understand the degree of growth and problems facing students. There are few changes in many items. For example, about 90% of students give a positive answer to the question “often exchange greetings in school” every year. I feel the atmosphere of the school as a whole has a lot to do with this, and I think that the number will remain unchanged. The same thing can be said about other items, such as “There are friends who one can talk about various things with in school” and “I try to obey school rules such as being punctual and being properly dressed,”

On the other hand, some items are apt to be greatly changeable. From these results you can see what the grade and class is like. Taking one example, the answer to the item “You can do various things in cooperation with other people.” Examining the background in detail, it depends greatly on where there are several active students who can take the initiative in the class. It is entirely reasonable to expect such a trend since the majority of students at the school have a reserved nature.

We can also gain insight into how the students spend their time at home. There are many items in which 90% of the answers are positive and there are few changes compared with previous years. For example, “I eat breakfast almost every day” and “I often talk with my family in the house.” On the other hand, regarding the item “I often help with the housework,” the number of the students who give a positive answer tend to increase year by year. I do not know why such a tendency appears, but it has increased by 10 points both in junior high school and high school compared to 4 years ago. The reason is not clear, but it is very pleasing.

What I pay most attention to is the item “I am satisfied with school life as a whole.” As for this item, positive answers for high school students have increased slightly, rising by several points each year. In contrast, positive answers for junior high school students have increased by nearly ten points compared to four years ago. I feel these results are very suggestive of the direction the school is heading in the future. From now on, I would like to delve deeper into understanding the students by analyzing additional questionnaires.

Principal Nobutaka Kusuno