morebtn_bgfblinetwscope-invertscopepagetop_arrowblog-latestmorebtnvtickpagenextpageprevpagetophsjhshomecresthshomejhskindamasteruniv
校長ブログ

先日、JR西日本の近畿統括本部の方から、2019年春のおおさか東線全線開業についての情報提供がありました。おおさか東線は新大阪駅から久宝寺駅に至る新路線として、2008年に放出駅から久宝寺駅までを開業しましたが、放出駅から新大阪駅まで延伸するというものです。

本校は、JRおおさか東線のJR河内永和駅から約600m、近鉄奈良線河内小阪駅から約400mという通学に大変便利なところにありますが、この延伸により遠方からの通学がこれまでより短い時間でできるようになります。

現在、放出駅から久宝寺駅までの9.2kmの所要時間は14分です。計画では新大阪駅から放出駅までが11.1kmとなっているので、新大阪駅からJR河内永和駅までが14.4kmとなることを考えると、単純計算で新大阪駅から学校最寄り駅であるJR河内永和駅に、20数分で着くことになります。しかも、乗り換え無しです。

また、今回の情報提供で新大阪駅~放出駅間の新駅4駅の駅名が発表されました。新大阪駅から順に、南吹田駅、JR淡路駅、城北公園通駅、JR野江駅です。この次に既存の鴫野駅、そして放出駅です。JR淡路駅では阪急の京都線・千里線、JR野江駅では京阪本線と地下鉄谷町線とそれぞれ接続しています。

半年後の開業で、大阪東部地域の鉄道ネットワークが驚くほど充実します。これまで何度も乗り換えて通学していたのが、乗り換えも少なく、あるいは乗り換え無しで通学できるようになります。また、より広範囲からの通学が可能となります。開業に向けて、本校の特色や取り組みをより多くの小学校や中学校の皆さんにお伝えしようと思っています。

校 長  楠野 宣孝

【English version】”The Osaka East Line Will Be Completed Next Spring.”

The other day, from the Kinki general headquarters of JR West, we got the information on the opening of the Osaka East Line in the spring of 2019. The Osaka East Line opened as a new route from Shin-Osaka Station to Kyuhoji Station in 2008, and the line will be extended from Hanaten Station to Shin-Osaka Station.

Although our school is located in a very convenient place; approximately 600m from JR Kawachi Eiwa Station on JR Osaka East Line and about 400m from Kawachi Kosaka Station on the Kintetsu Nara Line, this extension will make it easier for some students who live far from school to commute.

Currently, the time required to cover the distance of 9.2 km from Hanaten Station to Kyuhoji Station is 14 minutes. According to the JR plan, the distance from Shin-Osaka Station to Hanaten Station is 11.1 km. Considering that the distance from Shin-Osaka Station to JR Kawachi Eiwa Station will be 14.4 km, we can conclude that from Shin-Osaka Station by JR. we can arrive at Kawachi Eiwa Station in 20 minutes. What is better, we will not have to transfer.

In addition, the station names of the new 4 stations between Shin Osaka Station and Hanaten Station was formally announced as: Minamisuita Station, JR Awaji Station, Shitokita Konen Station and JR Noe Station. The next stop is Shigi Station, then Hanaten Station. At JR Awaji Station, we can connect with Hankyu’s Kyoto and Senri lines. At JR Noe Station, we can connect to the Keihan main line and the Tanimachi subway line.

With the start of this service, the railway network in the eastern part of Osaka will be significantly improved. Some students, who have to come to school by taking a number of trains, can arrive with fewer or no transfers. In addition, it will be possible to come to Shoin from a wider area. I am planning to use this opportunity to tell the distinctive features and events of our school to more elementary and junior high school students in the area over the coming months.

Principal Nobutaka Kusuno