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校長ブログ

昨年9月に、樟蔭中学校の花育プロジェクト「樟蔭フラワーガーデン」の取り組みが始まりました。当初の計画では今年度の始めにスタートしたかったのですが、新型コロナウィルスの関係で後期からの取り組みとなりました。その第1回として9月17日(木)に約40名の中学生が、庭園緑化の専門家の指導のもと、庭園の除草に約1時間汗を流しました。

そしてこの2月19日(金)に、中学1年生の育てたスイセンの花の鉢植えをしました。第6回目のプロジェクトの取り組みになります。また、中学2年生と3年生のアネモネとフリージアについては開花がもう少し遅くなりますので、当日はそれぞれの庭園で開花への準備としての手入れをしました。

農林水産省のHPによると、「花育」とは花や緑に親しみ・育てる機会を通して、子どもたちにやさしさや美しさを感じる気持ちを育む活動です。この「花育」を樟蔭中学校において実践し、学校の目標の一つである「豊かな情操の育成」に資することを目的とする「樟蔭フラワーガーデン」として今年度から始めたものです。

土づくりや植え付けをした時点では、どのようになるのか全く分からなかったでしょうが、5か月後に実際に見事に花が咲いた時には「自然の生命力」に驚き、それが実感できた喜びを感じたことでしょう。来年度には1・2年生は場所を変え、花の種類も変え、同様の体験をしていきます。樟蔭高校へ進学する3年生は、後輩たちの取り組みを見守ることになります。

開花した花は鉢に植え直し、中学・高校だけでなく、学園の事務局にも手入れの方法を説明しながら渡しました。まずはスイセンの花で校内中が癒されています。次は上級生たちの花の番です。生徒たちは入学後、卒業するまで6種類の花を育てることになりますが、この取り組みが新しい樟蔭の伝統となるまでみんなで頑張っていきます。

校 長  楠野 宣孝

【English version】”Shoin Flower Garden – Part 2″

Last September, a flower education project called “Shoin Flower Garden” started at Shoin Junior High School. Originally, the project was scheduled to start at the beginning of this year, but with the widespread disruption caused by COVID19, we actually began to work on the flower garden at the beginning of the second term. On Thursday, September 17, about 40 junior high school students toiled for about an hour to weed the flower beds under the guidance of a gardening expert.

On February 19th (Friday), we potted the first daffodils grown by the junior high school first graders. This is the 6th stage of this flower-growing project. In addition, the buttercups and freesias that have been taken care of by the second and third grade junior high school students are not quite ready to bloom, so on that day, they prepared the garden for their flowering.

According to the Ministry of Agriculture, Forestry and Fisheries website, “flower education” can help to foster children’s feelings of kindness and appreciation of beauty by familiarizing them with how to take care of flowers and other greenery. This kind of “flower education” was implemented at Shoin Junior High School under the title of “Shoin Flower Garden”, and a primary aim of the project is for it to contribute to one of the school’s key goals of “cultivating rich emotions”.

Back during the soil preparation and planting phase, I didn’t really know what would happen at all, but now, five months later, the flowers have actually bloomed. I am surprised at their “natural vitality” and have felt the joy of making it happen. Next year, the first and second graders will change the planting location as well as the type of flowers that they will grow but will have the same flower-growing experience. The third graders who go on to Shoin High School will be able to watch over the efforts of their juniors.

The beautiful blooms were picked and arranged in pots and handed over to not only each classroom in the junior high and high school but also the school office, with instructions about how to care for them. These the daffodils are brightening up the whole school. Next, the flowers planted and raised by the senior students will be doing the same. Shoin junior and high school students will grow six kinds of flowers from the time the enroll until they graduate, and we will be working together on this project until it becomes established as another tradition of Shoin Academy.

Principal Nobutaka Kusuno