morebtn_bgfblinetwscope-invertscopepagetop_arrowblog-latestmorebtnvtickpagenextpageprevpagetophsjhshomecresthshomejhskindamasteruniv
校長ブログ

 現在、樟蔭学園は「樟蔭美」というテーマのもと、大学、中学・高校、幼稚園のそれぞれが目標を設定し教育活動を進めています。中学・高校は“Little Ladyの育成”を合言葉に、「美の追求と体現」に取り組んでいます。

「美」という概念を辞書では、姿・形・色彩などの美しいこと、非常に立派で人を感動させること、知覚・感覚・情感を刺激して内的快感を引き起こすもの、味の良いこと、などと説明しています。「美」を一律に定義することは大変難しいことです。

 美意識とは、「美」に対する意識・感覚・態度を表します。例えば、あるものに対して、これは良い、何か違和感があるなどを感じることです。それは一人一人違うものです。その何かピンとくる感覚、美意識を育むために様々なことに取り組んでいます。いくつか例を挙げてみましょう。

 中学校では、コース別の総合的な学習の時間として、多彩な取り組みを進めています。オールイングリッシュでの表現活動が主のGSレッスン、美文字や茶華道、家庭科基礎などのSSレッスン、自己表現を多角的に学ぶPPレッスンなどです。

また、花や緑に親しみ・育てる機会を通して、優しさや美しさを感じる気持ちを育む中学校の「花育プロジェクト」や、全学で取り組んでいるひそかな善い行いを褒め称える「プライドカード」やボランティアサークルCSAによる活動など、女子校ならではの取り組みです。

 このようにして美意識を高めることによって、自尊感情や自己肯定感を育み、向上心に繋がっていきます。それにより客観的に自分を見つめることが出来、立ち居振る舞いが美しくなってきます。さらに美意識を体現することにより、美意識がより向上していきます。来年も「美の追求と体現」により一層取り組んでいきます。

校 長  楠野 宣孝

【English version】”Developing Aesthetic Awareness”

Under the heading of “Beauty of Shoin Academy”, the university, junior high school and high school, and kindergarten have set themselves individual goals and are promoting a wide range of educational activities. The junior high and high schools in particular, are working on “the pursuit and embodiment of beauty” in accordance with the official school slogan “Little Lady”.

According to the dictionary, the concept of “beauty” relates to something attractive in appearance, shape, and color, is impressive, is something that stimulates perception, sensation, and emotion in a way that causes internal pleasure, and so on. “Beauty” is a concept that is very difficult to define.

Beauty consciousness expresses one’s awareness, sense, and attitude toward “beauty”. For example, individuals can feel when something is good, when something is wrong, etc. Tastes differs among individuals. We are currently working on a number of projects that foster intuition and aesthetic sense. Below are some examples.

In the junior high school, we are promoting various initiatives as part of a comprehensive study plan for each course. The GS lessons focus on all-English expression activities, the SS lessons on beautiful characters, tea ceremony, flower arrangement, and the basics of home economics, and PP lessons on learning to express oneself in a variety of ways.

Other initiatives include the “Flower Education Project” underway in the junior high school that cultivates a feeling of kindness and beauty through the opportunity to learn about growing flowers and greenery, the “Pride Card” that praises good deeds that the whole school is working on, and the CSA volunteer circle. These kinds of initiatives are unique to girls’ schools.

By raising aesthetic awareness in this way, we can help students to develop greater self-esteem and self-affirmation, which in turn, will lead students on to loftier aspirations. This awareness can also help individuals to see themselves in a more objective manner, and lead to more “beautiful” etiquette. By focusing on the idea of beauty in this way, the aesthetic sense will be further improved. Next year, we will continue to work more on “pursuing and embodying beauty.”

Principal Nobutaka Kusuno