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校長ブログ

樟蔭中高では、校長ブログ3月号でも紹介しましたが、“Little Ladyの育成”を合言葉にして「美の追求と体現」に取り組んでいます。中高それぞれのコース授業や総合的な探究の時間において、内容を工夫して表現力を身に付けるための実践を進めています。

中学3年の総合進学コースにおけるSS(Standard Study)レッスンは週4時間ありますが、その中の1時間は「表現」という授業を行っています。担当者は中学校の副校長と私、つまり管理職が担当しています。授業の場所は中高の図書館、書籍を活用しながら授業を進めていきます。

授業がスタートした4月に外部の専門家から“表現力とは?”というテーマで講義を受けた後、5月から我々の授業が始まりました。はじめは副校長による「POPを作ろう」という授業です。POPとは購買時点広告のこと、店頭や売り場に設置されている広告や展示物のことです。

おすすめ商品や新商品のアピール、商品についての知識、お買い得情報やセールの告知など、スーパーマーケットやコンビニエンスストア、書店や飲食店など、いろいろなところで見かけられます。POPの目的は、消費者に商品の情報をアピールして購買意欲を高めることです。

生徒を4人程度のグループに分け、各グループで気に入った本を一冊選び、その本についてのPOPを作って発表することをゴールに取り組みを進めていきます。現在、2回目の授業を終えたところですが、初めてのことで戸惑いながらもグループ内で協力して頑張っているようです。

今後は、このPOPの手法を使いながら、樟蔭中学校や樟蔭高校の紹介やアピールができるようなところまで持っていきたいと思います。さらには画像による表現の学習を進め、学校の紹介が楽しく、効果的にできる動画作りにもチャレンジして貰おうと思っています。

校 長  楠野 宣孝

【English version】”Expression”

At Shoin, we continue to strive towards the “pursuit and embodiment of beauty” with the school motto being “Raising young ladies,” as previously mentioned in the Headmaster’s blog March edition. Each of our courses at the Junior High and High School are tailored towards developing students’ skills in self-expression and independent thought.

In the comprehensive advancement course in the third grade of the Junior High school, four hours a week are devoted to “Standard Study” lessons, one hour of which focusing on student “expression.” The vice principal of the Junior High school and myself oversee the lessons which take place in the school library making full use of a multitude of reading materials.

When lessons began in April, a specialist from a separate institution visited Shoin and delivered a lecture to the students entitled “What is power of expression?” Then in May, myself and the vice principal began our lessons. At the start, the vice principal gave a lesson with the theme of making POP – advertisements and display items to be shown in a shopfront or stall.

We often see these various advertisements and display items at supermarkets, convenience stores, bookstores and drugstores giving us information on popular brands, new products and price reductions. The purpose of these advertisements is to offer the consumer information about the products and convince them to make purchases.

Students in the class divide themselves into groups of four, each group creating an advertisement of a book they like that they can present. At present, we have completed two lessons and the students appear to be working hard together on the task which at first seemed bewildering.

In the future, I’d like to use the same “POP” method to introduce and advertise the strong points of Shoin Junior High and Shoin High school. Furthermore, I’d like to have the students develop their power of expression using images and movies, creating a more effective and enjoyable way to introduce and advertise the school.

Principal Nobutaka Kusuno