morebtn_bgfblinetwscope-invertscopepagetop_arrowblog-latestmorebtnvtickpagenextpageprevpagetophsjhshomecresthshomejhskindamasteruniv
校長ブログ

 女子高生の間で韓国人気が高まっています。あるインターネット調査によると、10代の8割以上が「自分の周りで韓国文化が流行している」と回答したそうです。アイドルグループの他に、韓国コスメやファッション、グルメなどの韓国文化が大変人気があるそうです。さらには女子高生の間ではハングルの形もお気に入りとのことです。

 最初の韓流ブームは約20年前の『冬のソナタ』によるものでしたが、約10年前の少女時代などのK-POP人気が次のブーム、そして現在のSNSの「映え」を意識したブームと続きます。インターネットの中では大人による嫌韓傾向も目に付きますが、若者たちが感じている「韓国のよさ」が若者たちのカルチャーとしてあるようです。

 本校の高校2・3年の総合進学コースと身体表現コースの生徒たちは、第2外国語の選択科目として韓国語が履修できるようになっていますが、韓国語の選択者は最も多くなっています。2年間で4単位の韓国語が受講できますが、中には韓国語で普通に会話ができるようになった生徒もいて、大変熱心に学習しているようです。

 また、今年度から高校1年でスタートしたMy-time(総合的な探究の時間)において、異文化交流というジャンルの中で韓国文化を3学期から学習する予定であり、高校生の中で韓国人気がますます高まりそうです。さらに、来年度からのMy-timeでは高校3年間で7単位の学習とするため、第2外国語で韓国語を選択すると、韓国文化について11単位を学習することになります。

 それに加えて、現在学園内にある英語教育センター(ELTC)に韓国文化を学習することができる部署を設け、英語の学習とともに韓国語の学習もできるように改編を計画中です。生徒の「同じアジア人で、似た体型の人のファッションなどが大変参考になる」という言葉に表されるように、親近感を感じているというのが、現在の若者たちの思いのようです。

校 長  楠野 宣孝

【English version】”Korean culture”

Korea and its culture are becoming more popular among high school girls in Japan. According to an internet survey, more than 80% of teens answered that “Korean culture is prevalent around me.” In addition to music groups from Korea, aspects of the Korean culture such as their cosmetics, fashion, and cuisine have also recently become very popular. Furthermore, the shape of the Korean alphabet, called Hangul, is also a favorite among high school girls.

This boom in the popularity of Korean culture first came about in 2003 due to the TV drama “Winter Sonata”. The second wave rode the popularity of K-POP groups such as Girls’ Generation’ around 2010, and the third is taking place now, influenced by what is currently known as the “SNS shine”. Although adults aren’t as positive about Korea on the Internet, it seems that the youth of Japan has taken to heart the “goodness of Korea” and its culture.

Students in Shoin’s high school 2nd and 3rd grade regular and physical expression courses are now able to take Korean as an elective course and second foreign language, and many of them have chosen to do so. Currently, students can take 4 credits of Korean in 2 years, and due to their enthusiasm, some have become able to speak Korean very well indeed.

In addition, during My-time, time set aside for individual research and study, and which was this year introduced at the high school first grade level, students will be able to study Korean culture from the third semester under the topic of cross-cultural exchange. This is likely to become more and more popular among high school students. In addition, since My-time from next year will be allocated 7 credits in the 3rd year of high school, so if you choose Korean as your second foreign language, you will gain 11 credits through learning about Korean culture.

Finally, we are planning to reorganize the English Language Training Center (ELTC) at Shoin with the introduction of a new Korean department so that students can study Korean and Korean culture as well as English. It seems that there is a feeling amongst young people these days that there is a sense of closeness with the Korean culture because of the similarities in fashion and the way we appear.

Principal Nobutaka Kusuno