morebtn_bgfblinetwscope-invertscopepagetop_arrowblog-latestmorebtnvtickpagenextpageprevpagetophsjhshomecresthshomejhskindamasteruniv
校長ブログ

5月20日、政府は新型コロナウイルスのマスク着用に関する見解を発表しました。これまでの見解は、「人との距離が十分取れれば、屋外で着用は必ずしも必要ではない」ということでしたが、今回は「人との距離が十分に確保できなくても、会話が少ない場合などは必ずしも着用の必要はない」としています。マスク着用の「基準」が緩和されたことになりました。

現在、街中でも電車内でもほとんどの人がマスクを着用しています。法律や条例などで強制されてはいないのに、着用率の高さは驚きです。「皆がしているから、自分だけしないと変に思われてしまう」という「同調圧力」によるところが大きいのかも知れません。

このような「同調圧力」を感じることは過去にもありました。「キメハラ」という言葉を鬼滅の刃ハラスメントの略語として数年前に聞いたことがあります。TVアニメをきっかけにして大ブレイクしたこの漫画について、興味が無い人や知らない人に対して「信じられない」といった態度をとる、あるいは、興味が無い・知らないということを言い出せない雰囲気を作るなどというものです。この言葉についてはマスコミがリードしたところも感じられますが、同じような「同調圧力」は過去にもたくさんありました。

さて、マスクについてです。東京のある調査会社が、インターネットで4000人に意識調査をした結果が公表されていました。「 あなたは、新型コロナウイルス感染症が落ち着いたあとも外出時にマスクをしようと思いますか 」という問い掛けに対して、コロナ禍が収束しても約4人に1人は外出時に積極的にマスクをするという結果でした。
昨年末に「顔パンツ」という言葉がテレビなどで流れていました。「コロナ禍が収束してもマスクは着け続けたい。マスクを外して顔を人前にさらすのは、人前で下着を脱ぐのと同じで、マスクはもはや顔のパンツとなった」と説明していました。別の報道では、「マスク姿だと美人に見える。口紅など化粧の手間が省けて楽。」という女性の発言や、「表情を読み取られず、人との接触が楽。」というのもありました。

一方、「メラビアンの法則」というものがあります。カリフォルニア大学ロサンゼルス校の心理学者であるアルバート・メラビアンが1971年に提唱したもので、人と人がコミュニケーションを図る際、「言語情報7%」「聴覚情報38%」「視覚情報55%」という割合で影響を与えていることを示した心理学上の法則です。
マスクをすると、顔の表情が半分以上隠れることから、視覚の情報量が大きく減ります。声もこもった感じになり、微妙な意味合いが伝わりにくくなります。これはコミュニケーションを図る上で、かなり大きなマイナスとなります。
一人一人の事情は当然違います。マスクを着用する、着用しないは個人の自由です。しかし、人とのコミュニケーションを考えると、本来の目的以外のマスクの着用は思い切って止める必要があるでしょう。今後の感染の状況をよく見て、しっかり判断したいと思います。

May 30th 2022
The Principal’s Blog.
Masks.

On May 20th, the government voiced their opinion regarding the use of masks to counter the spread of Coronavirus. Until now, they had stated that as long as people maintained a safe “social distance,” it wasn’t always necessary to wear a mask. Now, they have stated that even if social distance cannot be maintained, if little conversation is being had, the use of masks is not always necessary. In other words, the “standard” regarding masks has been eased.

At present, a surprisingly high number of people around town and on public transport wear a mask, even though there are no laws or regulations enforcing their use. It may be said that most people feel a “pressure to conform,” anxious they might be thought of as strange if they fail to follow the social trend of wearing a mask.
This type of “pressure to conform” has also been seen in the past. Several years ago, the comic “Demon Slayer” became a huge hit across Japan when it was made into a TV series. Due to the popularity of the animation, those who claimed not to be interested, or not to know about Demon Slayer were often shamed by society. This trend of shaming people who didn’t follow the animation was partly led by the media in Japan, and is another example of a “pressure to conform” in our past.

Returning to the subject of masks, an internet survey was conducted in Tokyo in which 4,000 people were asked if they would continue to wear a mask outdoors even after Coronavirus had settled down. The results were announced that 1 in 4 people said they would actively continue to wear a mask outdoors even after the pandemic had ceased.
At the end of last year, the expression “face pants” was heard on TV and in the media. People were saying, “even after the pandemic, I will continue to wear a mask. Removing your mask and exposing your face to people is the same as removing your underwear in public. A mask is like pants for your face.” A common opinion from females was that they felt more attractive when wearing a mask, and they didn’t have to worry about applying makeup. Others said that their facial expressions could not be read by others when wearing a mask which made social interactions easier.

Meanwhile, in 1971, the psychologist Albert Mehrabian of the Los Angeles school of psychology at California University proposed that when people communicate, the “language used”, “sounds heard”, and “facial expressions” influenced social exchanges by 7%, 38% and 55% respectively. This became known as the Mehrabian Principle and emphasized the importance of facial expressions and body language when gauging communication. When people wear masks, over half of their facial expressions are hidden, greatly reducing the visual aspect of communication. Our voices also become slightly muffled and often subtle nuances can be lost causing a great disadvantage to communication.
Each one of us is different and we are free to make the choice whether to wear a mask or not. However, I feel the overuse of masks has become an obstacle when communicating with others and we should exercise our judgement wisely when we choose to wear a mask.