FOLLOW US

樟蔭BLOG

ブログ

2025.03.30

子供を叱る時「なんでそんなことをしたの?」って言ってませんか?

校長ブログ

お子様を叱る時、つい「なんでそんなことをしたの?」と問い詰めてしまうことはありませんか?

この言葉は、理由を聞いて子どもの行動の原因を理解しようとしているようですが、しかし、実はこの問いかけは、子どもにとっては非常に答えにくく、結果として子どもの成長を妨げ、親子の信頼関係を損ねてしまう可能性があることをご存知でしょうか。

 

なんでそんなことをしたの?

子どもは、まだ自分の感情や行動をうまく言語化できません。衝動的な行動や無意識的な行動の場合、子ども自身もなぜそのような行動をとったのか理解できていないことがほとんどです。「なんで?」と問い詰められても、子どもは的確な答えを見つけることができず、ただ戸惑ったり、黙り込んでしまったりするでしょう。最悪の場合、子どもは親を納得させるために、嘘をついたり、言い訳をしたりすることを覚えてしまうかもしれません。

 

さらに、「なんでそんなことをしたの?」という問いかけは、子どもにとって尋問のように感じられ、萎縮させてしまうことがあります。特に、失敗や過ちを犯した時、大人でもそうですが、子どももすでに罪悪感や後悔の念を抱えています。そこに追い打ちをかけるように「なんで?」と問い詰めることは、子どもの心を追い詰めてしまう可能性があります。子どもは、親に責められていると感じ、自分の気持ちを素直に表現することを恐れるようになるかもしれません。その結果、親子の間に壁ができ、信頼関係が損なわれてしまうことがあります。

 

なんで?」と聞く代わりににできること

では、子どもを叱る時、どのように接すれば良いのでしょうか?

 

  • 事実と子どもの気持ちに焦点を当てる:

〇〇したんだね。」と事実を伝え、

〇〇して、△△(子どもの気持ち)だったんだね。」と子どもの気持ちを代弁してあげましょう。

  • 次に、具体的な改善策を一緒に考える:

次はどうしたら良いかな?」と問いかけ、具体的な改善策を一緒に考えましょう。

  • そして、子どもの良いところ、頑張りを認める:

叱った後は、必ず子どもの良いところや頑張りを認め、「〇〇なところはすごいね。

次はきっとうまくいくよ。」と励ましの言葉をかけましょう。

  • また、親自身の気持ちを伝えることも大切です:

〇〇をして、お父さん(お母さん)は悲しかったよ。」と、具体的な行動とそれに対する

親自身の気持ちを伝えることで、子供は自分の行動が他者に与える影響を理解しやすくなります。

  • 一番大切なのは子どもの成長を信じること

子どもは、失敗や過ちを通して学び、成長していきます。大切なのは、子どもを頭ごなしに

否定するのではなく、子どもの気持ちに寄り添い、共に解決策を見つけ「あなたならきっと

できるよ。」と子どもの成長を信じていることを伝えてください。

 

人が“よくないこと“をするとき、そこには理由があります。「なんで?」と問い詰めるのではなく、子どもの立場や状況を把握し、その上で一緒になってより良い行動や言動を教えてあげることが大切です。お子様の成長を信じ、温かく見守ってあげてください。

 

樟蔭中学校高等学校 校長

小嶋信男

 

 

When Disciplining a Child, Are You Asking, “Why Did You Do That?”

When speaking to your child about inappropriate behavior, do you find yourself asking, “Why did you do that?” On the surface, this question may seem like an attempt to understand the cause of a child’s actions by asking for a reason. However, this question can actually be very difficult for a child to answer. It can ultimately hinder a child’s development and harm the trust between a child and their parents.

 

“Why did you do that?”
At a young age, children have yet to develop the ability to fully articulate their emotions and explain their actions. In cases of impulsive or unintentional behavior, children themselves often don’t understand why they acted in the way that they did. When asked the question “Why?” they may struggle to come up with an appropriate answer, leaving them confused or silent. In a worst-case scenario, a child may lie or make excuses in an attempt to answer for their actions.

 

Moreover, the question “Why did you do that?” may feel like an interrogation to a child and can cause them to feel intimidated. Especially when they have already experienced guilt or regret for a mistake, this kind of additional pressure can be overwhelming. In addition, demanding an answer to the question “Why?” might corner the child emotionally, making them feel like they’re being blamed. This fear can prevent them from expressing their feelings honestly, creating a communication barrier between the child and parent, and ultimately damaging the trust vital to child-parent relationships.

 

What Can You Do Instead of Asking “Why?”
So, how can you approach scolding your child in a more effective way?

  1. Focus on the facts and the child’s feelings:
    Instead of asking “Why?”, you can simply acknowledge the facts, saying something like, “You did this,” and then help them to reflect on their feelings by saying, “You felt this way afterwards.”
  2. Work together to find specific solutions for improvement:
    Ask questions like, “What do you think you could do differently next time?” and help the child come up with practical solutions.
  3. Acknowledge the child’s strengths and efforts:
    After scolding, always recognize the child’s positive qualities or efforts by saying, “You did great with this part” or “I’m sure you’ll do better next time.”
  4. Communicate your own feelings as a parent:
    It is also important to express how you feel: “When you did this, I felt sad.” By sharing your own feelings, the child can better understand the impact their actions have on others.
  5. Above all, believe in the child’s growth:
    Children learn and grow through their mistakes. What’s important is not to harshly reject or criticize them, but to support them, find solutions together, and to express your belief in their ability to improve by saying things such as, “I believe you can do it.”

When a person does something “wrong,” there is always a reason behind it. Instead of questioning “Why?” try to understand the child’s perspective and situation. Together, teach them better behavior and communication. Believe in their growth and warmly support them through it.

 

Shoin Junior and Senior High School Principal

Nobuo Kojima